Voor kunstkenners is David Bailly (1584-1657) zeker geen onbekende, maar het grote publiek kent deze Leidse Meester en tijdgenoot van Rembrandt, Jan Lievens en Gerrit Dou vrijwel niet. De komende maanden is er in museum De Lakenhal een grote tentoonstelling over deze Leidse schilder. Directeur Tanja Elsgeest opende de perspreview van deze bijzondere en eigenlijk echt puur Leidse tentoonstelling.
Conservator Janneke van Asperen vertelde dat het museum in 1967 zijn laatste schilderij uit 1651 ‘Vanitasstilleven met portret van jonge schilder’ heeft aangekocht.
Tijdens de verbouwing van museum De Lakenhal (2016-2019) is het schilderij uitgeleend aan het Rijksmuseum waar er gelijk ook onderzoek werd gedaan naar het schilderij. Daarbij bleek dat het schilderij meerdere keren overgeschilderd is voor de definitieve versie er op stond.
Met infrarood opnames kwam er nog meer aan het licht.
Eigenlijk was er niet veel bekend over David Bailly, in 1951 is er een belangrijk stuk over hem verschenen maar daarna is er eigenlijk nooit meer studie naar zijn werk verricht. Pas de laatste jaren is er meer studie verricht naar zijn werk en hebben huidig conservator Oude kunst Janneke van Asperen, haar voorganger Christiaan Vogelaar en Rudi Ekkart oud directeur Rijksdienst voor Kunsthistorische Documentatie deze tentoonstelling samengesteld.
De tentoonstelling bestaat uit drie zalen die ook zijn drie verschillende tijdsbeelden laten zien. De 90 kunstwerken nemen je mee door het werk van Bailly.
Bailly was in zijn tijd de bekendste en waarschijnlijk meest gevraagde Leidse portretschilder.
Bailly maakte ook regelmatig tekeningen, niet als voorstudie maar als uiteindelijk werk.
Een van de redenen waarom wij hem eigenlijk niet als schilder kennen, is dat veel van zijn werk nooit in musea terecht gekomen is, maar thuis bij particulieren hangt.
Op een aantal schilderijen komen regelmatig dezelfde gezichten voor. In een filmpje worden deze naast elkaar gezet waardoor het opeens opvalt.
Bailly was ook erg ijdel. Met zeer grote waarschijnlijkheid heeft hij zichzelf geschilderd op dit Schuttersstuk van Joris van Schooten uit 1626. Hij staat er ook als enige op met een, voor die tijd heel moderne, platte kraag.
Als je goed kijkt naar het schilderij is zijn beeltenis anders dan de andere koppen. Hij kijkt recht naar voren, hij staat er tussen alsof hij er tussen geplakt is en ook de kleuren van zijn gezicht zijn anders dan de anderen. Daarom zijn kunsthistorici er vrijwel zeker van dat hij zichzelf erin geschilderd heeft.
Bailly was schijnbaar ook een fan van Frans Hals, deze luitspeler kennen we ook als werk van Frans Hals.
De meeste indruk maken zijn stillevens.
Die afdeling is persoonlijk echt mijn favoriet.
Sommige schilderijen lijken wel foto’s
Zo knap en levensecht geschilderd.
Dit is echt weer zo’n tentoonstelling waarvan je zegt ja die moet ik gezien hebben, omdat je nergens zo’n verzameling van Bailly bij elkaar ziet.
De tentoonstelling is vanaf 10 maart t/m 2 juli te zien in museum De Lakenhal in Leiden.In de fotoslideshow nog een aantal schilderijen.
4 reacties
Nog nooit van gehoord, maar dat zal je inderdaad niet verbazen. Mooie collectie heeft hij bij elkaar geverfd.
Love As Always
Dimario
Om heel eerlijk te zijn had ik er ook nog nooit van gehoord. maakt zo te zien wel heel mooi en realistisch werk.
Het is wel in de sfeer van Rembrandt geschilderd, ik zou waarschijnlijk het verschil helemaal niet zien tussen die twee. .
David Bailly, dacht ik gelijk aan whisky.
Hij heeft mooi schilderijen gemaakt, daar mag Leiden zeker trots op zijn.
Schilderij met de vrouw die de duif slacht ken ik wel. Hans.