Dit jaar bestaat de LVBHB, De Landelijke Vereniging tot Behoud van het Historisch Bedrijfsvaartuig, 50 jaar. Ter gelegenheid van dit jubileum maken de schepen van 6 juli t/m 20 augustus een Erfgoedtoer door Nederland waarbij zij alle provincies aan doen. Het aantal en soort vaartuigen is wisselend, omdat tijdens de tocht schepen aan- of afhaken. Vrijdagmiddag kwamen de schepen aan in Leiden waar zij tot en met zondag blijven liggen.
De opening van het vaarfeest in Leiden werd gedaan door de Commissaris van de Koning Jaap Smit.(l)
Hij werd daarbij bijgestaan door niet een, maar twee Leidse burgemeesters. Peter van der Velden was samen met zijn voorganger Pieter van der Werf, die voor deze gelegenheid van zijn sokkel in het van der Werfpark was geklommen.
Bij het Havenkantoor stapten zij op de Oeral Thus. De bemanning van het schip bracht ze naar het Ankerpark.
Het is maar een klein stukje varen, maar wel een mooi stukje.
Tja dat is jammer, een oud Chinees gezegde zegt, “zij die op tijd vertrekken van het stadhuis, moeten toch voor de slagbomen wachten “.
En dan zie je ook nog niets want je kijkt tegen het brugdeel aan 🙂
Hoeveel meer historie kan je op een foto hebben.
We zijn natuurlijk wel vriendelijk in Leiden, maar we houden ook heel goed in de gaten wie er de stad binnen komt varen.
De genodigden gingen aan boord van de Terra Nova, een schip dat 95 jaar geleden in Leiden gebouwd is en nu het boegbeeld van de vereniging is.
De bedoeling was dat de vlaggen van de provincie en Leiden op de boot gehesen zouden worden, maar ja de takken van de kastanjebomen kwamen tot op het de dek, dus weinig vlag hijsen. Commissaris van de Koning Jaap Smit overhandigde de vlag daarom beneden in het ruim aan LVBHB voorzitter Rolf van der Mark.
Noodgedwongen deed Peter van der Velden hetzelfde met de Leidse vlag.
Pieter van der Werf was blij dat hij hier aanwezig mocht zijn en vond het de klimpartij vanaf zijn sokkel en de wandeling vanuit het Van der Werfpark meer dan de moeite waard.
Historicus Cor Smit vertelde dat Leiden altijd een waterstad geweest is en een belangrijk vaarknooppunt voor de rest van Nederland. De schepen gingen vroeger dwars door de stad en het was ook niet vreemd dat Leiden verschillende scheepswerven had.
Nadat het scheepvaartverkeer niet meer door Leiden hoefde, heeft de gemeente snel bijna alle beweegbare bruggen dichtgelast en sommige afgebroken. In de tachtiger jaren kwam het besef dat Leiden eigenlijk best wel veel water heeft en dat je daar ook iets mee kan doen. Een aantal bruggen werd in oude glorie hersteld en de huidige bruggen moeten allemaal minimaal anderhalve meter hoog zijn voor de pleziervaart. Met zijn honderd bruggen en 28 kilometer water is Leiden weer helemaal een waterstad.
Na de toespraken en de presentatie was het tijd voor een rondvaart langs de historische schepen en door Leiden.
Prachtig natuurlijk al die historische schepen.
Oeps is dat niet een beetje teveel historie op de wal.
Wij voeren met Koene Parmentier in een van zijn elektrische boten.
Ja hoor zie je wel, daar begint het gelazer al.
Ze lieten ons gelukkig met rust en konden verder varen langs alle historische schepen die ook in de omgeving van de Haven een plekje hadden gevonden.
Te vroeg gejuicht, de piraten haalden ons op de Wittesingel weer in.
Ze eisten geld en drank, anders zouden ze ons kielhalen. Dankzij de stuurmanskunst van- en het dreigen met een pikhaak door Koene Parmentier lieten ze ons verder met rust.
Na een mooi vaartje door historisch Leiden kwamen we veilig weer terug bij de Zijlsingel, waar Rob van Son met de Jantje, het mooiste slepertje van Leiden, een praatje maakte bij een van de boten.
Zondag aan het eind van de middag en of maandag vertrekt de vloot naar Amsterdam dat de volgende etappeplaats is. Hieronder een filmpje/fotoslideshow met meer sfeerbeelden.
7 reacties
Ik vrees dat ik een geheugenkaartje extra mee zou moeten nemen.
Mooie samenvatting van een bijzonder evenement in een historische omgeving.
Echt goed gedaan Emile.
En ze hadden er geweldig weer bij, dat maakt het allemaal 3x zo leuk!
Mooie reportage Emile en leuk dat de burgemeesters aan boord waren.
Geweldig, ook met die piraten erbij.
Love As always
Dimario
Wat een prachtig gezicht!
Mooie reportage! Chapeau