Raar eigenlijk, soms loop je ergens je hele leven al langs zonder dat het echt opvalt. Deze week keek ik eigenlijk voor de eerste keer eens goed naar de plaquette op de hoek van de Nieuwe Beestenmarkt en vroeg me af wat eigenlijk de betekenis er van is en waarom hij daar hangt. De plaquette is gemaakt in 1611 en stelt voor ‘De verspieders van Kanäan’.
Het blijkt om een fragment uit een bijbels verhaal te gaan. Mozes stuurde destijds verspieders naar het land van Kanäan. Toen ze terugkwamen vertelden ze dat het een enorm vruchtbaar land was en dat de druiventrossen zo groot waren dat ze door twee dragers gedragen moesten worden.Oké dat weten we dan ook weer, maar waarom is de gevelsteen ooit daar geplaatst. Ik kan mij niets op- of rond de Beestenmarkt voorstellen dat destijds hier iets mee te maken heeft gehad. De enige link met druiven is dat hier toen ik jong was met 3 oktober de druivenverkopers stonden, maar dat zal in 1611 nog niet geweest zijn 🙂
13 reacties
uitleg ( vergroten) van de stad Leiden ergens in de 17 de eeuw. Een nieuw stuk land werd aan de stad toegeveogd. Het land van belofte
Uit “Van Heinde en Verre – Nieuwe Leidenaren door de eeuwen heen” van Cor Smit (2009, Primavera Pers):
“Die steen drukt treffend de verwachting uit die men in Leiden koesterde aan het begin van de zeventiende eeuw. […] Voor vele vluchtelingen uit de Zuidelijke Nederlanden was Leiden, hun nieuwe stad, dat beloofde land. Voor het stadsbestuur was die nieuwe stad de nieuwe stadswijk die het in 1611 liet bouwen: de steen bevindt zich juist buiten de oude stad in de nieuwe stadsuitleg. Die nieuwe stadswijk moest onderdak bieden aan de vele nieuwkomers. Het stadsbestuur had grote verwachtingen van de toekomst, die er dankzij die nieuwe burgers weer veelbelovend uitzag.”
Ik had hem nog nooit gezien
Veel, wellicht alle, geveltekens zijn beschreven door de gelijknamige groep van de Historische Vereniging Oud Leiden (HVOL). Het betreffende verhaal kun je hier lezen: https://www.erfgoedleiden.nl/collecties/uw-verhalen/uw-verhalen/verhaal/id/278
Interessante geschiedenis.
Heel mooi dat lezers de ontbrekende stukken invullen. Dat is eigenlijk het mooie van bloggen.
Rond die tijd kwam er daar (het gebied van de Langegracht) een stadsuitbreiding voor het grote aantal vluchtelingen. Er kwamen bijvoorbeeld 6000 Waalse geloofsvluchtelingen naar Leiden. Deze waren allen hartelijk welkom in Leiden, de stad van de vluchtelingen. De nieuwe wijk werd daarom wel de ‘Walenwijk’ genoemd. Deze Walen kregen ook een eigen Kerk (eerste de Vrouwekerk en later op de Breestraat de huidige Waalse kerk die er nog steeds is)), een eigen ziekenhuis (op de Papegracht) een eigen Bibliotheek (op het Pieterskerkhof) etc. Voor hen was Leiden (zoals eerder al benoemd) ‘het land van de belofte’. Vrijheid van Godsdienst.
(Dit soort immigratiebeleid kom je tegenwoordig weinig meer tegen in Nederland)
Ik heb zo’n beeld ooit eens gezien in Petach Tiqva. Vroeger een agrarisch gebied. Nu niet meer. Misschien was dat bij Leiden vroeger ook zo?
Love As Always
Dimario
Zo blijk maar weer dat men in de tijd van de Bijbel ook al slecht luisterde.
Het is wel een mooi gevelsteen. Hans
Heerlijk toch die interactie onder ons bloggers, jij vraagt en in de reacties komt het antwoord. Evengoed een prachtige gevelsteen.
Altijd leuk om als toerist rond te kijken in je eigen stad. En wat een leuke reacties hier!
De echte leienaar zag de steen op de nieuwe beestenmarkt natuurlijk niet omdat ie lam uit bv Malle Babbe kwam rollen en dan naar de shoarma tent. Die hadden ze in 1611 niet want dan had er een schaap aan de stok gehangen ipv druiven 🤣👍
Rondlopend en goed uit kijkend zijn de mooiste dingen te zien of te ontdekken.
Ik heb het plan om oude en bekende, maar ook nieuwe en onbekende plaatsen in Nederland te gaan bezoeken.
Natuurlijk schrijf ik daarover.
Vriendelijke groet,