Home Leiden35e Leiden Marathon eindigde met grote domper

35e Leiden Marathon eindigde met grote domper

door Emile van Aelst

Waarschijnlijk heeft iedereen het wel gehoord of gelezen, de Leiden Marathon eindigde voortijdig met een gitzwart randje. Een 15 jarig meisje is tijdens de halve marathon onwel geworden en op het parcours overleden, ondanks de snelle en grootse inzet van ambulancemedewerkers en artsen. Mijn medeleven en condoleance gaan uit naar de ouders, familie en vrienden van het meisje. Normaal zouden vandaag en morgen hier grote en enthousiaste verslagen van het marathonweekend staan. Ik werk 34 jaar mee aan de Leiden Marathon en diep in je hart ben je elk jaar bang dat zoiets vreselijk gebeurt. In al die jaren is het slechts een keer eerder gebeurd en had naderhand gezien niets met de marathon te maken maar met een onderliggende ziekte. Ik krijg het niet voor elkaar een mooi en groot verslag te schrijven, bij elke zin schieten er andere beelden en gedachtes door mijn hoofd. Wel komen er in de loop van de avond en morgen fotoslideshows en filmpjes van de verschillende onderdelen, maar ik ga er geen verslag bij schrijven.

Wel wil ik nog een ding kwijt. Zowel de marathonorganisatie als de vrijwilligers zijn er kapot van dat dit gebeurd is. Het was niet leuk dat de beslissing genomen moest worden om de 10 kilometer af te lassen, maar de Leiden Marathon verkoopt zich al 35 jaar als het loopfeest van Leiden. Op het moment dat er iemand overlijdt, dan kan je geen loopfeestje meer houden en 7.000 lopers vrolijk langs de de plek waar het meisje is overleden laten hollen. Wat mij heel erg stoort, kwaad en triest maakt, is dat er mensen zijn die gelijk op internet beginnen te schelden en de organisatie voor van alles en nog wat uitmaken. Vaak anoniem of onder rare schuilnamen. Ik snap niet dat mensen zo kunnen reageren en er schijnbaar genoegen in scheppen om keihard na te trappen. Ik zou bijna een paar van de namen noemen, maar ja ik heb wel manieren geleerd en laat het dus maar achterwege.

Gerelateerde artikelen

5 reacties

rietepietz 11 mei 2026 - 18:52

Die nare reacties maken het dubbel triest. Hoe haalt iemand het in z’n botte kop om met verwijten te komen bij zo’n intrieste zaak. Er zal ongetwijfeld wel onderzoek gedaan worden naar hoe een 15 jarige zomaar kan overlijden, want dat is niet gewoon natuurlijk. Het meest waarschijnlijk is een lichamelijke oorzaak en dat zullen de ouders ook willen weten. Maar hoe dan ook ik begrijp volledig dat het loop evenement werd stilgelegd, dat is alleen maar fatsoenlijk. Al met al begrijp ik heel goed dat dit een grote impackt heeft op alle betrokkenen, het meest natuurlijk op de ouders en familie die ik heel veel sterkte wens.

Reply
Ruud Koet 11 mei 2026 - 20:50

Ja Emile, deze soort reacties zal je toch altijd blijven houden en altijd van lui die denken alles te mogen zeggen en boven de wet staan, vreselijk, maar het beste is maar om deze hersenloze lui te negeren en links te laten liggen… Ik begrijp en snap je hele reactie hoor Emile en ook dat je er verder geen verslag zult maken dit jaar, het blijft een dag met een zwart randje en zal elk jaar zo blijven, met deze gebeurtenis in het achterhoofd…
Mijn oprechte medeleven gaat uit naar de ouders, familie en vrienden van Rosalie, ik heb net een stukje gelezen wat haar ouders schrijven, zij zijn in shock en intens ongeloof en verdrietig…, zij had zich goed voorbereid en was een sportief meisje… Overigens schreven ze ook dat de organisatie geen enkele blaam treft in wat er gebeurd is…. Toch blijft het een dag die lang in je gedachten blijft hangen, vooral bij de gedachtes aan haar ouders en andere naaste familieleden….., verschrikkelijk…… :'(

Reply
Hans 11 mei 2026 - 22:47

Inderdaad, heel verdrietig.
Dan kan men nu wel lang of breed praten, maar daar veranderd niets door. Hans

Reply
Joke 12 mei 2026 - 11:20

Het is heel verdrietig en wenst de familie en vrienden allemaal heel veel sterkte toegewenst.nu en in de toekomst. Ik ga een kaarsje voor iedereen.

Reply
Sjoerd 12 mei 2026 - 15:48

Triest is het dat mensen zo reageren. Ik vind dat de organisatie geen andere keus had.

Reply

Plaats een reactie