Vaste lezers weten dat ik op mijn weblog vrijwel nooit over politiek schrijf of duidelijke meningen verkondig, daar zijn andere media voor. Hier gaat het voornamelijk om leuke, gezellige en mooie dingen van Leiden te laten zien. Vandaag maak ik een uitzondering omdat er iets moois en leuks van Leiden en de Leidenaars afgenomen dreigt te worden. Ik hoop alleen wel dat men het hele stuk leest en niet gelijk gaat schreeuwen, als ze alleen de kop hebben gelezen. Dat soort reacties doet vaak meer kwaad dan goed en worden door de politiek al helemaal niet serieus genomen.
Leiden is een waterstad en we hebben 28 kilometer water waar veel Leidenaren trots op zijn en van genieten en wat is er leuker dan vanaf een terras naar de langsvarende bootjes te kijken. Vanwege in mijn ogen een stukje symbool politiek willen een aantal partijen de Leidenaars dit plezier vanaf 2030 ontnemen. Ik snap dat we in de toekomst naar andere vormen van brandstof gaan, maar dit is weer zo’n ondoordacht modevoorstel waarmee je kiezers hoopt te winnen of denk ik juist afstoot. De voorstanders van dit plan zullen gelijk gaan roepen, het is pas in 2030 en dan maak je je boot toch elektrisch. Dat klinkt allemaal makkelijk maar de werkelijkheid en de gevolgen zijn totaal anders en daar is door de voorstanders van dit plan totaal niet over nagedacht. En als ze dat wel gedaan hebben dan ben ik heel benieuwd naar de antwoorden op de vragen die zomaar in eerste instantie bij mij opkomen.
Stel we gaan in 2030 allemaal elektrisch, faciliteert de gemeente dan laadpalen bij elke ligplaats of komen er honderden laadpalen in en langs het water in de binnenstad. Met de auto kan je nog naar een laadstation rijden als alle palen bezet zijn, met een plezierbootje gaat dat even moeilijker.
Staan de voorstanders erbij stil dat tijdens de coronatijd veel Leidenaars een bootje hebben gekocht omdat ze niet op vakantie konden en minder uitgaven en ook niet meer zo zeer naar het buitenland wilden. Velen is het zo goed bevallen dat ze zeggen, ik hoef niet meer op vakantie ik ga gewoon lekker varen in Leiden en omgeving en zo nu en dan een dagje uit. Deze groep mensen jaag je gewoon weer de auto en het vliegtuig in.
Er wordt zonder nadenken beslist over de kapitaalvernietiging die de botenbezitters treft en derving van inkomsten voor de watersportcentra en toeleveringsbedrijven. Iedereen die de afgelopen jaren een bootje heeft gekocht is gewoon eerdaags zijn geld kwijt omdat in de meeste bootjes het onmogelijk is en/of te duur om over te stappen op elektra. En geloof mij een boot en de motor zijn na 8 jaar echt nog niet afgeschreven. Wie na het eventueel aannemen van dit voorstel zijn bootje wil verkopen raakt hem aan de straatstenen niet meer kwijt en ook de watersportcentra blijven met hun huidige voorraden zitten. Daarnaast zullen watersportwinkels ook zwaar getroffen worden door deze maatregel.
Dan nog een puntje gezelligheid, alhoewel bij sommige partijen het woord gezelligheid steeds moeilijker te vinden is in de programma’s. Het zal waarschijnlijk het einde zijn van de Peurbakkentocht, het hoogtepunt van de Lakenfeesten. Er zijn nu al veel mensen die zeggen het zijn te veel ballonenboten met drank en muziek. Gelukkig zijn er nog deelnemers als bijvoorbeeld De Stamgasten, Vriendengroep Nou En en Henny de Vos die eigen peurbakken bouwen en daarmee hopen anderen ook zover te krijgen meer te maken van je boot.
Ik neem alleen aan dat deze groepen niet hun vlot elektrisch gaan maken voor vier uurtjes Peurbakkentocht.
Nee het zal zeer waarschijnlijk het einde van de Peurbakkentocht zijn.
Ach ik zou hem bijna vergeten, maar ook Reinier Sijpkens is dan niet meer welkom met zijn muziekboot. ( Update Reinier schijnt ondertussen elektrisch te zijn)Voor bewoners en toeristen is het leuk om vanaf een terras te genieten van de langsvarende bootjes. Een paar uur zitten kijken naar leeg water met zo nu en dan een supper levert ook niet echt afgeladen terrassen op.
Het stoort mij hoe makkelijk er wordt gedacht en beslist over dit soort modebeslissingen die weinig tot geen zoden aan de dijk zetten. Zet je harder in voor verlaging van uitstoot van echt vervuilende bedrijven, maar ga niet goedkoop scoren bij je achterban door de bevolking die hier wel blijft wonen alle pleziertjes en vrijetijdsbesteding af te nemen en/of onmogelijk te maken.
Ik snap dat het in de toekomst anders gaat worden, maar doe het dan op een doordachte wijze. Bijvoorbeeld verkoop vanaf 2030 geen benzinemotoren en laat ze vanaf 2040 niet meer toe in de stad. Tegen die tijd zijn alle afgelopen jaren gekochte boten afgeschreven en is ook de techniek van elektronische motoren dusdanig verbeterd dat je waarschijnlijk minder vaak hoeft op te laden en de accu’s betaalbaarder zijn en ook in kleinere bootjes passen. Het kan natuurlijk ook zijn dat de indieners een totaal lege uitgestorven stad voor ogen staat, maar dat is even leuk voor de foto, alleen voor een Leidenaar niet om in te leven.
Ik hoop dat de raad komende donderdag een wijs besluit neemt, dat strookt met de wensen van een groot deel van de Leidenaars waarvoor zij volgens de grondwet op zouden moeten komen.
Maar,…..zoals Johan Cruijff destijds al zei. “Elk nadeel heb zijn voordeel”.
Deze maand zijn er landelijke verkiezingen en veel belangrijker, in 2026 en 2030 zijn er weer gemeenteraadsverkiezingen. Ik zeg niets ik geef het alleen maar door.
14 reacties
Ik weet niets van boten, maar ik kan me voorstellen dat je dat op een heel humane wijze op kunt lossen door vaarvergunningen af te geven voor bestaande booteigenaren en geen boten meer toelaat met verbrandingsmotoren. De peurbakkentocht kan dan doorgaan met ontheffing aan te vragen. iedereen blij. De grote vloot met verbrandingsmotoren wordt dan ieder jaar vanzelf kleiner.
Sjoerd kan zo in de gemeenteraad van Leiden. Als je dat nou even regelt. 😉
Love As Always
Dimario
Ik vind dit echt weer zo’n maatregel voor de buhne. De effectieve verbetering van de luchtkwaliteit door het verbieden van fossiele brandstoffen als voortstuwing bij plezierbootjes is waarschijnlijk nog niet eens meetbaar en is dus meer symbool politiek of politiek om een statement te maken.
Eigenlijk een beetje hetzelfde alsnog steeds alle fruit en groente om die verpakt ligt in plastic in supermarkten, shampoo, frisdrank, flessen wasmiddelen, toetjes enzovoorts allemaal in plastic verpakt maar geen plastic tasje mee mogen nemen aan de kassa. Dan kan je heel trots roepen dat er veel minder plastic tasjes mee worden gegeven maar pas echt trots mag je zijn als al die plastic verpakkingstrook verdwijnt want dat zit zoden aan de dijk en niet dat ene tasje waar je al die in plastic verpakte boodschappen in meeneemt.
Dus een booteigenaar kan dan ook zijn boot niet meer verkopen?
Moet zeggen dat Reinier Sjipkens elektrisch vaart…
Verbruik van mijn sloep Max 2 Ltr per uur zal wel verschrikkelijk vervuilend zijn zeker ?
Zoals je zelf al zegt, er zijn betere oplossingen denkbaar. Ik zou zeggen “gebruik je relaties” om een balletje aan het rollen te brengen.
Bizar. Met een tank van 70 liter vaar ik een heel seizoen, 1 liter diesel per uur varen. Alternatief wordt dus om de sloep vol met accu’s (500 kilo) te proppen die een paar jaar meegaan. Accu’s met kobalt uit Afrika (kinderarbeid) een heel seizoen aan de lader.
Wie kan mij overtuigen dat dat beter is dan mijn zeer stille en zuinige Vetus diesel?
Wonend aan een in de zomer goed bevaarde gracht, vind ik het een heerlijk idee om geen verbrandingsmotorbootjes meer elke minuut mee te hoeven maken. Ze stinken, maken veel meer lawaai dan een diesel auto bijvoorbeeld plus het feit dat sommige boten zo groot zijn en toch hard varen doet de flora en fauna op het water geen goed. Menig meerkoet meerkoet van zn nest zien vallen door de golven.
In giethoorn kunnen de bootjes toch ook Electric varen. Wij hebben volgens mij geen ander water hier waardoor het niet mogelijk zou zijn diesel los te laten.
Moet je niet aan een gracht gaan wonen waar al bootjes doorheen varen voor jij er kwam wonen. Ja in Giethoorn varen ze ook op accu. Je weet niet eens waar je het over hebt. dat zijn geen omgebouwde bootjes maar komen zo uit de fabriek. Je eigen boot ombouwen is voor de meeste mensen geen optie omdat dat niet te betalen is. Als de gemeente Leiden de ombouw van mijn boot voor hun rekening neemt mogen ze hem van mij ombouwen.
Hoeveel uur per seizoen (april-september) vaart een gemiddelde booteigenaar? Ruime schatting: 24 uur. Schatting gemiddeld verbruik: 1 liter per uur, dus 24 liter per seizoen. Dat lijkt me aanzienlijk minder dan het gemiddelde halfjaarlijkse verbruik van welke auto-diesel dan ook. Eerst die maar even verbieden, dus. Maar ja, daar gaat Leiden niet over… Kortom: onzalige symboolpolitiek met verwaarloosbare milieuwinst. Moet je natuurlijk wel verder kunnen en willen kijken dan die paar zomermiddagen, dat bootjes langs de terrassen op de Nieuw Rijn tuffen.
Dit is wat je krijgt door te stemmen op groenlinks en D66.
Groot deel van de mensheid vindt het oplossen van de klimaat problemen belangrijk maar als het consequenties heeft voor je eigen gedrag dan kijkt men in de meeste gevallen de andere kant op. De situatie is zo ernstig dat we wat mij betreft de keuzes die daarvoor gemaakt moeten worden niet langer mogen uitstellen.
[…] aangevoerd worden straks geweerd op de singels en de grachten. Partij Sleutelstad heeft tegen dit onzalige plan […]