Rondom Leiden wordt al jaren hard gewerkt aan een aantal grote projecten die samen de Rijnland Route vormen. Gelukkig is het eind in zicht en dat gaan we goed merken in de doorstroming van het verkeer de komende jaren. Gistermiddag was er een persbijeenkomst om te laten horen en zien hoever de werkzaamheden momenteel zijn. Ik twijfelde wanneer nou de echte start van de Rijnland Route was en heb het even teruggezocht op mijn oude website. Melanie Schultz gaf 14 maart 2017 het startsein, het was haar laatste officiële handeling als minister .Er zijn al meerdere persuitnodigingen geweest de laatste jaren, maar nu begint het project na zes jaar voor de leek ook echt duidelijke vormen te krijgen. Plannen is altijd moeilijk en er zijn in het hele project een aantal tegenvallers geweest zoals bijvoorbeeld de brand in een van de loodsen waarbij veel apparatuur is verbrand en die bestel je niet even zomaar opnieuw, daar gaat wat langere tijd overheen. Corona gooide ook roet in het eten want onder andere het buitenlandse personeel ging naar huis om tijdens de pandemie bij hun familie te zijn. De geplande oplevering van 2022 is dus niet gehaald. Ach je moet maar zo denken het duurt even, maar dan heb je ook wat.
Voor we op de bouwplaatsen gingen kijken kregen we een uitleg over alle projecten. De sheets bij die uitleg zitten tussen de foto’s en filmpjes onderaan zodat je weet waar het ongeveer over gaat.
Een lekker kleurig planbord waar van dag tot dag op staat wat er gaat gebeuren.
We gingen diverse bouwterreinen op, dus moesten we duidelijk zichtbaar zijn als bezoekers.
We hoefden, zou ook niet te doen zijn, gelukkig niet te lopen er stond een busje van Beuk klaar om ons naar de verschillende locaties te brengen.
De eerste stop was bij de Ir. G. Tjalmaweg die eerdaags open gaat. Komt mooi uit net voor het strandseizoen begint.
Mooi gezicht, nadat je er jaren naast gereden hebt, dat je nu kan zien hoe het gaat worden.
Mooie nieuwe brug die in de toekomst onder andere de nieuwe woonwijk met Valkenburg gaat verbinden.
Zoveel ruimte heb je nooit gehad als je je op een zonnige zomerdag richting Katwijk wilde rijden.
Geri de Bijl, projectdirecteur civiel bij Boskalis, gaf een uitgebreide uitleg over alle ins en outs van de aanleg en gebruikte materialen.
Langs de kant staan lamellen waartussen klimop gaat groeien.
De eerste planten beginnen omhoog te kruipen, over ongeveer een jaar rijd je hier door een grote groene haag.
Terug naar de bus en op naar de volgende locatie, de ingang van de Corbulo tunnel.
Nee je hoeft niet te schrikken dat je hier maar vijftig mag rijden, dit bordje stond in de bocht richting de tunnel.
Kinderachtig he, maar ik vind het altijd zo leuk te mogen rijden waar anderen dat niet mogen.
De weg richting de tunnel is verdiept aangelegd, waardoor hij eigenlijk wegvalt in de natuur.
Soms zie je de Berkenbomen nog even nieuwsgierig over de rand kijken wat daar beneden gaat gebeuren.
Zowel de weg als de tunnel zijn, op het oog, zo goed als klaar maar er moet nog wel het een en ander gebeuren.
Er zitten wel heel mooie nieuwe snufjes in de tunnel. Zo rijd je er het eerste gedeelte met daglicht in. Op het moment dat je een tunnel inrijdt is het altijd zo’n donker gat en moeten je ogen even wennen. Door middel van honderden van dit soort glasvezelkabeltjes komt er zonlicht van buiten naar binnen bij de in- en uitritten.
Ik kan dat proberen uit te leggen, maar hieronder staat het veel duidelijker in een paar regels omschreven. Uniek is dat dit een wereldprimeur is, omdat dit voor de eerste keer in een tunnel gebruikt wordt.
Op deze manier ben je dus dat hinderlijke zwarte gat in het eerste gedeelte kwijt. Ik ben echt heel benieuwd hoe dit eruit gaat zien, overdekt rijden en toch met zonlicht.
Er zijn nog meer leuke dingen waar je als leek nooit bij stil staat. Alle leidingen en kabels zijn in de grond weggewerkt. Om erbij te komen is er onder beide tunnelbuizen een gang op stahoogte waardoor monteurs overal bij kunnen.
Uiteraard zijn er voldoende vluchtwegen in de tunnel, om de 250 meter kan je naar een veilige plek vluchten.
Via deze deur kom je in een halletje en kan je eventueel oversteken naar de andere tunnelbuis.
De lengte van de tunnel is 2450 meter. Tijdens het boren draaide de boor 24 uur per dag, dit om storingen of vastlopen tegen te gaan. Per dag werd ongeveer 15 meter geboord.
Het is wel geweldig nu doe je er van de A4 naar de A44 nog een half uur over, als de tunnel klaar maar een minuut of vijf.
De aansluitingen vanaf de A44 zijn ter plekke gegoten, wat ook een hoop extra werk was.
Ik denk dat er heel wat mensen opgelucht ademhalen als de tunnel en daarmee het laatste stukje Rijnland Route in de tweede helft van 2024 officieel geopend wordt.
Alhoewel laatste stukje ook weer niet helemaal, want dan is men nog wel bezig met het verhogen van de Lammebrug en de Europaweg. Maar ja die kunnen we dan voor een deel missen omdat we de Rijnland Route hebben 🙂
In de fotoslidshow /filmpje hieronder nog wat beelden van de bouwlocaties met daartussen een paar sheets zodat je kan zien waar het over gaat.
4 reacties
Indrukwekkend die lege wegen en die buizen.
Over een paar jaar weet je niet meer beter.
Love As Always
Dimario
Op TV West hebben ze met enige regelmaat ook prachtige documentaires over deze werkzaamheden, altijd heel interessant.
Proficiat aan de werkkrachten die daar hebben gewerkt . Met een dikke duim voor S Degreef.
Een mooi project de Rijnlant Route met de Corbulo tunnel, het verkeer zal door moeten kunnen stromen. Leuke muziek van Kraftwerk, autobahn. Hans