Home Leiden Leiden is vijfde gemeente in Nederland die het Nationaal Betonakkoord heeft getekend

Leiden is vijfde gemeente in Nederland die het Nationaal Betonakkoord heeft getekend

door Emile van Aelst

Het paste natuurlijk helemaal in de week van de Circulaire Economie om ook deze week het Nationaal Betonakkoord te tekenen.  Vrijdagmiddag bezocht wethouder Yvonne van Delft de sloop van een voormalige garage aan de Lammenschansweg naast het Da Vinci College.

Vroeger was het, om het maar even simpel te zeggen, normaal dat er met een sloopkogel een pand werd neergehaald. Tegenwoordig wordt een pand eerst helemaal gestript en worden alle (her)bruikbare materialen eruit gehaald.

Het Nationaal Betonakkoord gaat nog een stapje verder en promoot dat het beton hergebruikt gaat worden. Beton bestaat uit zand en grind en dat wordt bij slopers en aangesloten betonbedrijven die volgens het Betonakkoord principe werken na de sloop weer gescheiden in zand en grind legde de wethouder uit.

Iedereen die goed op de foto’s let ziet dat de achterkant van het pand nog niet gestript is terwijl de slopersgrijper al klaar staat. Klopt helemaal, de slopers zijn aan de voorkant van het pand bezig. Vanwege het ondertekenen van het Betonakkoord en het bezoek van de pers werd er uit veiligheidsoverwegingen even gedaan alsof er aan de achterkant gesloopt werd 🙂

Herman Swagers, commercieel directeur van VSM, heette iedereen welkom en vertelde dat ook zijn bedrijf het heel belangrijk vindt om mee te werken aan circulaire sloop, dus waarbij je zoveel mogelijk producten bewaard voor hergebruik.

Jacqueline Cramer, voormalig minister en thans voorzitter van het Betonakkoord, tekende samen met wethouder Yvonne van Delft het akkoord.

Leiden is de vijfde gemeente in Nederland die het akkoord ondertekend heeft.

Vanaf nu zal dan ook dit spandoek hangen bij projecten waar gesloopt wordt.

Natuurlijk mocht de wethouder de sloop in gang zetten. Dat lijkt mij nou een van de leukste klussen als wethouder. Al naar gelang van je portefeuille zit je in de meest uiteenlopende apparaten van bussen, tot hoogwerkers, sloopmachines, bakfietsen, tweewielers en ga zo maar door.

Dit is toch veel leuker dan op het stadhuis zitten.

Voordat we het pand in gingen legde Herman Zwagers uit wat er allemaal gestript wordt en waar het voor gebruik wordt. Zo worden bijvoorbeeld bakstenen weer als ondergrond voor snelwegen gebruikt.

Leuk om te zien en horen wat er tegenwoordig allemaal bij sloop komt kijken.

Geheel terecht vertelde Herman Swagers dat hij best trots is dat een Leiderdorps bedrijf en hij als ras Leidenaar zich zo bezighoudt met circulaire sloop en dat dan ook nog in Leiden mag doen.

 

 

 

 

 

Gerelateerde artikelen

5 reacties

Sjoerd 9 februari 2020 - 9:05

Het is in ieder geval de minst slechte manier om gebouwen te slopen. Pander hergebruiken in plaats van nieuwbouw lijkt me nog beter. Want kijk eens hoeveel bedrijfspanden er leeg staan en met hoeveel nieuwbouw ze bezig zijn.

Reply
rietepietz 9 februari 2020 - 16:15

Ben het met Sjoert eens, veel leegstaande grote gebouwen lenen zich prima om tot appartementen omgebouwd te worden. zeker in een studenten stad waar altijd schreeuwend gebrek is aan kleine appartementen .

Reply
Nicky 9 februari 2020 - 21:42

Betonakkoord! Ik had er nog nooit van gehoord (dat rijmt). Heel leerzaam, weblogjes lezen.

Reply
די מריו 9 februari 2020 - 22:03

Ik had er nog niet van gehoord. Als slopen de laatste optie is, dan is dit wel een goede optie.

Love As always
Di mario

Reply
Hans 10 februari 2020 - 17:33

Het Nationaal Betonakkoord was me niet bekend, maar vind het een goed initiatief.
Slopen is een, maar bewust slopen is twee. Hans

Reply

Plaats een reactie